تبلیغات
مطلب نوین - راهكارهای مبارزه با خشونت و فساد در دنیای مجازی
نویسنده :نیمچه مهندس
تاریخ:جمعه 27 مهر 1386-11:10 ق.ظ
نوع مطلب : IT 
راهكارهای مبارزه با خشونت و فساد در دنیای مجازی

بازی های "رایانه" ای همواره چالش برانگیز بوده‌اند و یكی از دلایل آن گستره وسیعی است كه این بازی‌ها به آن می‌پردازند، مقوله‌هایی چون خشونت، نژادپرستی، تبلیغات غیرمجاز برای مصرف داروهای اعتیادآور و ترویج فرهنگ استفاده از واژگان نامناسب و غیر متعارف برخی از این موارد است .

همانقدر كه دامنه بازی های رایانه ای گسترده و متنوع است ، منتقدان این بازی‌ها نیز متفاوت هستند، از والدین گرفته تا سیاستمداران، گروه‌ها و جوامع مذهبی، بسیاری از نهادهای اجتماعی و حتی قانون‌گذاران بسیاری از كشورها در زمره مخالفان و منتقدان این بازی‌ها قراردارند و راهكارهایی برای سروسامان دادن به آنها ارائه كرده اند.

بازی های "رایانه" ای همواره چالش برانگیز بوده‌اند و یكی از دلایل آن گستره وسیعی است كه این بازی‌ها به آن می‌پردازند، مقوله‌هایی چون خشونت، نژادپرستی، تبلیغات غیرمجاز برای مصرف داروهای اعتیادآور و ترویج فرهنگ استفاده از واژگان نامناسب و غیر متعارف برخی از این موارد است .

همانقدر كه دامنه بازی های رایانه ای گسترده و متنوع است ، منتقدان این بازی‌ها نیز متفاوت هستند، از والدین گرفته تا سیاستمداران، گروه‌ها و جوامع مذهبی، بسیاری از نهادهای اجتماعی و حتی قانون‌گذاران بسیاری از كشورها در زمره مخالفان و منتقدان این بازی‌ها قراردارند و راهكارهایی برای سروسامان دادن به آنها ارائه كرده اند.

"چین "از جمله كشورهایی است كه برای مبارزه با این مشكل، راهكارهای گوناگونی را بكارگرفته است.

از آنجا كه تقریبا تمامی بازی های "آنلاین رایانه "ای با جنك و كشتار همراه است اخیرا در این كشور یك بازی رایانه ای به نام "جنگنده فساد ناپذیر" به بازار عرضه شده است. در این بازی برخلاف سایر بازی ها، به جای این كه جنك و كشتن انسانها ترغیب شود، به مبارزه‌كنندگان با افراد فاسد و تبهكار، امتیاز داده می‌شود.

بازی بگونه ای طراحی شده است كه با مجازات مقام های فاسد و یاری رساندن به افراد شریف و درست كار ، امتیاز كسب می‌شود.

در این بازی افراد باید با ارتشا، فساد و قتل مبارزه و برای ساختن دنیای عاری از فساد و تبهكاری تلاش كنند. وجه تمایز این بازی با سایر بازی ها این است كه مهارت های جنگی و اتش باری بی‌شمار سلاح های جنگی ملاك برد و باخت محسوب نمی‌شود، بلكه امانت داری و رعایت اخلاقیات است كه ملاك قهرمانی است.

این بازی در ‪ ۲۵‬ژوئیه ‪ ۳ ) ۲۰۰۷‬مرداد ماه سال جاری ) برای نخستین بار عرضه شد و در همان هفته اول بیش از ‪ ۷‬هزار نسخه آن به فروش رفت.

برخلاف تصور عامه مردم، كارشناسان اعتقاد دارند برای این كه بتوان به طور كلی خشونت و خونریزی را از عرصه بازی های رایانه ای از بین برد، باید یك بررسی دقیق و همه جانبه صورت گیرد و سپس با متخلفان و مروجان این قبیل مسایل به شدت برخورد قانونی شود.

"یانك ژیانك " جامعه شناس آكادمی علوم اجتماعی استان "ژین جیانك " چین می گوید: مقام های دولتی و دست اندركاران حكومتی می‌بایست در كنار برخورد قانونی با متخلفان اقدام به آموزش و فعالیت های فرهنگی در زمینه ترویج و توسعه نرم افزارهایی بكنند كه در آن خشونت و جنك تبلیغ نمی‌شود.

"كائو لین " مسوول سایت‪ ""cn.org. china‬می‌گوید برای این كه بتوان با قشر جوان و نوجوان ارتباط برقرار كرد بهتر است كه مسایل فرهنگی و اخلاقی در قالب بازی های رایانه ای ترویج شود.

وی می‌افزاید: جوانان و نوجوانان از این طریق حرف شنوی بیشتری دارند تا این كه مقام‌ها و مسوولان مملكتی موضوعی را به صورت پند و اندرز و نصیحت به آنها گوشزد كنند.

از طرف دیگر نیز با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه بازی های رایانه ای بر شخصیت و حالات افراد، شركت های طراحی‌كننده و سازنده این قبیل بازی ها در چین تصمیم گرفته‌اند كه شخصیت های مهم و اصلی رایانه ای را تغییر دهند.

شركت های طراحی و ساخت بازی های رایانه ای چین در توافق نامه ای اعلام كردند از این پس شخصیت‌ها و افراد اصلی در بازی های رایانه ای و اینترنتی این كشور تغییر خواهند كرد تا مردم به واسطه آن كمتر تاثیر بپذیرند.

شركت های رایانه ای چین بر این باورند كه با به وجود آوردن شخصیت های كاذب میان نوجوانان و جوانان ، شناخت قشر جوان و نوجوان این كشور نسبت به تاریخ حقیقی و كهن خود كم خواهد شد.

در عین حال و در كنار این اقدامات ، دولت چین قانون جدیدی را نیز در این كشور وضع كرد كه طبق آن ساعت استفاده از بازی های آنلاین برای نوجوانان چینی كم خواهد شد.

طبق این قانون جدید كه به تمام "گیم نت "ها و "كافی نت "ها ابلاغ شده است ، نوجوانان چینی اجازه دارند در طول روز فقط ‪ ۳‬ساعت به بازی آنلاین بپردازند.

در چین همه افراد برای استفاده از خدمات كافی نت‌ها موظف به ارائه كارت شناسایی هستند.

قرار است تمام كافی نت‌ها در چین نرم افزاری را نصب كنند كه پس از گذشت ‪۳‬ ساعت از بازی، برای نوجوانان محدودیت‌هایی در دسترسی به بخش‌ها و گزینه های مختلف بازی ایجاد شود به طوری كه به تدریج بازی جذابیت خود را ازدست بدهد و كاربر دیگر تمایلی به ادامه بازی نداشته باشد. این موضوع سبب می‌شود كه نوجوان خودبه خود پس از ‪ ۳‬ساعت از بازی دست بكشد.

این طرح بخشی از طرح ملی مبارزه با "اعتیاد اینترنتی" و "اعتیاد به بازی های آنلاین " در چین است . سازمان دولتی مدیریت چاپ و نشر چین كه متولی این طرح است، آن را به منظور استفاده بهینه از اینترنت می‌داند و اجرای آن را ضروری عنوان كرده است.

از بین ‪ ۱۱۱‬میلیون كاربر اینترنت در چین ، ‪ ۳۰‬میلیون نفر حرفه ای در بازی های آنلاین و اینترنتی هستند كه از این تعداد حداقل ده درصد زیر ‪۱۸‬ سال سن دارند.

موضوع بازی های رایانه ای و به خصوص بازی های آنلاین كه مشكلات و معضلات جسمی و روحی فراوانی را برای قشر نوجوان و جوان چین فراهم آورده از چنان اهمیتی برخوردار شده كه موجب شده است دولت چین شگردها و ترفندهای دیگری نیز در این زمینه به كار بندد.

برخی مطالعات انجام شده در دانشگاه "ایندیانای " آمریكا نشان می‌دهد كه بازی های رایانه ای، به خصوص بازی های از نوع "اكشن " و به اصطلاح "خشن " تاثیرات مخربی بر هوش و حافظه نوجوانان دارد.

این پژوهش بین ‪ ۴۴‬نوجوان ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۷‬ساله كه بازی های رایانه ای آنلاین انجام می‌دادند،صورت گرفت.در این بررسی هركدام از بچه‌ها حداقل ‪ ۳۰‬دقیقه به طور آنلاین بازی كردند. یك گروه با بازی های معمولی سرگرم شدند و گروه دیگر با بازی های اكشن سرگرم بودند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد كه در هر دو گروه تغییراتی در سیستم عصبی بوجود آمد، اما این تغییرات در گروهی كه بازی های خشن كرده بودند، شدیدتر بود.

بررسی مغز این نوجوانان نشان داد ناحیه "آمیگدال" كه مسئول بروز واكنش های هیجانی است، فعال تر شده و در مقابل ناحیه "پره فرونتال " مغز كه در تمركز، قضاوت و كنترل فردی انسان دخالت دارد، فعالیت كمتری پیدا كرده بود.

بررسی رفتارهای این كودكان بعد از بازی نیز تاییدكننده همین روند تغییرات در كوتاه مدت بود. آنها تحریك پذیرتر و حواس پرت تر شده بودند و قدرت تمركزشان كم شده بود.

برپایه نتایج این پژوهش‌ها بود كه دولت چین اعلام كرد به منظور حفظ و تامین سلامت جسم و روان جسمی نوجوانان و جوانان، مدت زمان بازی های رایانه ای آن لاین را به سه ساعت در روز محدود می‌سازد.

در صورت تخلف از این دستورات، كاربر ممكن است به مدت طولانی از بازی كردن محروم شود. در برخی موارد "آی پی " كاربر متخلف توسط شركت ارایه‌دهنده خدمات لغو می‌شود.

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی چاره ای جز تبعیت از این ضوابط ندارند، زیرا برای ادامه فعالیت خود به مجوز دولت نیاز دارند ، كاربران نیز ناچار به رعایت این ضوابط هستند زیرا اغلب فاقد رایانه شخصی هستند و ناچار به استفاده از كافی نت‌ها می‌باشند.

دولت چین در همین حال قصد دارد به منظور توسعه صنایع مرتبط با بازی های رایانه ای بین یك تا دو میلیارد " یوآن" در این صنعت سرمایه گذاری كند.

(هر دلار برابر با ‪ ۸/۳‬یوآن است .)
دولت چین هم چنین كمیته ای برای نظارت بر بازی های رایانه ای وارداتی تشكیل داده تا مواردی را كه نامناسب تشخیص داده می‌شود از این بازی ها حذف كند.

عمده استفاده‌كنندگان از بازی های رایانه ای در چین بین ‪ ۷‬تا ‪ ۳۴‬سال سن دارند و اغلب مرد هستند.